1.1 De docent is een lerende en innoverende professional, 1.2 De docent is een flexibele en adaptieve professional, 1.3 De docent is een reflecterende en onderzoekende professional, 1.4 De docent is een samenwerkende professional

Als professional kan ik aantonen dat ik:

Studenten werken in mijn lessen aan een burgerschap dossier, dit is een online dossier waar ze hun opdrachten en verslagen in bewaren. Een onderdeel van burgerschap is digitale vaardigheden in het mbo hiervoor gebruik ik een lessen serie die studenten online kunnen maken.  Online lesmateriaal http://mediawijsheidinhetmbo.nl

Het nieuwe studiejaar starten we met een workshop online werken met FClive. Dit is de online omgeving van het Friesland College zodat studenten aan de slag kunnen met office 365. Ik verdiep me op verschillende manieren op het gebied van digitale mogelijkheden. Op social media volg ik 'socialmedia in het mbo'. Ik maak gebruik van de kennissites bijvoorbeeld http://mediawijsheidinhetmbo.nlwww.mediawijsheid.nl en www.mediaenmaatschappij.nl. Ik laat zien dat ik een lerende professional ben, ik kan zelfstandig, creatief en kritisch gebruikmaken van ICT. Ik gebruik ICT bij het leren en lesgeven (1.1.1.).

(facebook, social meida in het mbo)

(website mediawijsheid)

(schermafbeelding office 365-fclive)

Ik heb het programma menitmeter gebruikt om in de les de startsituatie van studenten te meten.

Voor het online studiemateriaal burgerschap heb ik een Sway gemaakt met een introductie van het burgerschapdossier.

In de eerste introductieles van burgerschap les gaan ze aan de slag met het vullen van een padlet. Studenten leren al snel dat er verschillende digitale middelen zijn die ze kunnen gebruiken voor hun opdrachten, deze online platformen geven studenten ook veel ruimte om foto's of films te plaatsen die niet in de contact passen van de opdrachten. Dit zorgt voor een gesprek over normen en waarden maar niet voor verdieping op het gebied van ict. Met de gemaakte Padlet laat ik ook zien dat ik initiatief neem in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen (1.1.2/1.2.2.)

Op het Friesland College werken we sinds 2 jaar met een nieuwe online leeromgeving FC-live. 1 van de tools die we gebruiken van FC-live is ''teams''. Studenten kunnen opdrachten inleveren en chatten met de docent. Documenten die op teams gezet worden moeten wel extra beveiligd, worden de bestanden eerst in een sharepoint map gezet dan worden de bestanden gelijk beveiligd. Het programma teams biedt helaas individueel portfolio waar alle docenten bij kunnen. Dit maakt het soms onoverzichtelijk en onduidelijk wat en waar de student zijn opdrachten moet bewaren. Ik kan hier mee aantonen dat ik kan inspelen op de behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT. Via Teams ondersteun en motiveer ik de studenten om zo creatief mogelijk hun porfolio te presenteren. Met collega's bespreken we de programma's die we gebruiken en voeren we gesprekken over eventuele knelpunten. Ik kan met vraagstukken terecht bij onze ict specialist op school, deze nieuwe kennis deel ik vervolgens met mijn collega's (1.2.1/1.4.1/1.3.1/1.3.2./1.4.1)

(Samenwerken in teams)

(mail collega's over ict)

(bestanden delen in sharepoint)

(Mailcontact ICT specialist)